Inici‎ > ‎Hospital de Mataró‎ > ‎

Exigim rectificació pública del Conseller de Salut Toni Comín

25 de gen. 2017, 1:47 publicada per CCOO Consorci Sanitari del Maresme   [ actualitzat el 1 de febr. 2017, 0:59 ]

Per tenir el pacient més “a la vista”

La Federació de Sanitat de CCOO de Catalunya exigeix una rectificació pública del conseller de Salut Toni Comín quan diu que les lliteres als passadissos són decisió de la infermera

Davant les declaracions del conseller de Salut de la Generalitat, Toni Comín, on afirma que, en ocasions, el fet de tenir pacients a lliteres en els passadissos dels serveis d’urgències és per decisió de la infermera que vol tenir el pacient més “a la vista”, des de la Federació de Sanitat de CCOO de Catalunya exigim una rectificació pública.

En primer lloc, perquè el fet de tenir pacients als passadissos no agrada a cap professional de la salut, i molt menys als professionals d’infermeria. Això és conseqüència d’uns dèficits estructurals dels diferents sistemes, que es veuen agreujats per totes les retallades que des de l’any 2012 el nostre sistema de salut està patint.

Volem recordar que tampoc hi ajuda els més de 10.000 professionals de la salut perduts ni els més de 1.000 llits tancats. És evident que, si obrim llits i contractem professionals, es podrien drenar molt millor i molt més ràpid els usuaris “aparcats” als serveis d’urgències, molts d’ells als passadissos.

Aprofitem per reiterar que el passadís d’un servei d’urgència és el lloc menys idoni per atendre als pacients, ja que se’ls hi ha d’administrar medicació, cal donar cobertura a les necessitats més bàsiques, i perden tota la intimitat. En definitiva, no només no donem una assistència de qualitat sinó que fem que els pacients perdin la seva dignitat.

Els professionals de la salut no poden posar més de la seva part de tot el que ja vénen fent, per la qual cosa, des de CCOO exigim inversió urgent.

Reunió amb el Conseller Toni Comín

En concret hem estat diverses organitzacions que havíem fet comunicats de premsa tot contestant a les seves declaracions sobre la decisió d'infermeria de col.locar els pacients als passadissos d'urgències dels hospitals.
Des de CCOO li hem reclamat el mateix que contenia el comunicat de premsa nostre i que està penjat a la web. La resta d'organitzacions s'han pronunciat en el mateix sentit.
S'ha disculpat en diverses ocasions, però li hem exigit que aquestes disculpes havien de ser públiques. Unes hores més tard, ja a la tarda ha emès el comunicat que teniu copiat a continuació.

Comunicat del Departament de Salut sobre infermeria

El conseller de Salut, Antoni Comín, s’ha reunit amb representants de diverses organitzacions del col·lectiu professional d’infermeria i d’auxiliars d’infermeria: Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya; Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona; Federació d'Associacions Professionals d'Infermeria de Catalunya (FAPIC); Sindicat d’Infermeria (SATSE) de Catalunya; Federació de Sanitat de Comissions Obreres (CCOO); Unió General de Treballadors de Catalunya UGT-Sanitat; Candidatura Autònoma de Treballadors i Treballadores de l'Administració de Catalunya CATAC-Sanitat; Federació d’Empleats Públics – Unió Sindical Obrera de Catalunya (FEP-USOC), i Sindicat de Tècnics d’Infermeria (SAE).

L’objectiu de la trobada era donar resposta als comunicats on aquestes organitzacions demanaven una rectificació pública del contingut d’una entrevista del conseller en un mitjà de comunicació escrit, en la qual afirmava que en ocasions les infermeres decideixen mantenir els pacients en els passadissos del servei d’urgències per garantir millor la seguretat clínica del pacient.

El conseller ha assumit que aquesta resposta facilitava i donava peu a interpretacions com la que s’ha fet de manera generalitzada des del col·lectiu, d’acord amb la qual la infermeria seria la responsable de la situació injustificable en què es troben avui molts pacients dels serveis d’urgències hospitalàries, que han d’esperar llargues estones al passadís en condicions inacceptables de manca d’intimitat. Una interpretació que explicaria perfectament la reacció de rebuig, decepció o frustració que s’ha manifestat durant els darrers dies.

El conseller ha volgut aclarir que les seves reflexions no pretenien atribuir cap culpa ni cap responsabilitat al col·lectiu d’infermeria sobre l’actual situació de les urgències d’alguns hospitals. Ben al contrari, tenien una voluntat exculpatòria, en tant que la referència a la seguretat clínica pretenia transmetre que la infermeria sempre exerceix amb responsabilitat la seva complexa tasca als serveis d’urgències.

Fet aquest aclariment, el conseller ha reconegut la inoportunitat i la inexactitud de la seva resposta en el referit mitjà de comunicació. En aquest sentit, s’ha disculpat de manera explícita per l’impacte que aquesta declaració ha tingut en l’estat d’ànim del col·lectiu d’infermeria. I ha lamentat que aquestes reflexions hagin estat rebudes com una falta de reconeixement cap a la infermeria i cap a l’esforç que està fent en aquests moments de l’any –i de manera repetida des de fa molts anys- en què la pressió assistencial de les urgències és màxima.

Així mateix, ha reiterat el seu compromís amb el col·lectiu d’infermeria, que s’ha anat expressant en totes les polítiques del Departament des de l’inici del mandat.